utorok, 27. júna 2017

Fantázii sa medze nekladú | Čarovné zaklínadlo

Autor: Chris Colfer
Počet strán: 416
Originálny názov: The Wishing spell
Séria: Krajina príbehov
Diel: prvý
Žáner: Fantasy, Middle grade
Vydavateľstvo: Fragment

Zazvonil zvonec a rozprávky je koniec… No ako to vlastne bolo ďalej? Keď kúzelná kniha prenesie dvojčatá Alex a Connera na záhadné miesto, netušia, že sa im práve splnil sen všetkých detí. Ocitli sa v krajine rozprávkových príbehov! Priechod do sveta ľudí sa však uzavrel a vyzerá to tak, že niet cesty späť. Čaká ich neuveriteľné dobrodružstvo plné prekvapení, mágie a stretnutí s postavami, ktoré poznajú z rozprávok. Nie všetky však budú milé a príjemné. Boj dobra so zlom sa totiž nikdy neskončil…



Dvojčatá sa triasli ako osiky. Zlatovláska ich objala okolo pliec, nahla sa k nim a 
pošepla im do uší: 
"Len odvahu deti. To je to jediné, čo vám nikto nikdy nevezme."

Chris Colfer je známy vďaka svojim hereckým rolám, najmä ako Kurt Hummel v seriáli Glee. Pred pár rokmi uzrela svetlo sveta jeho prvá kniha, debut, ktorý pojednáva o svete rozprávok a dvoch deťoch - dvojčatách, ktoré sa dozvedia, čo sa stalo po veľkom šťastnom konci. Už po vydaní prvého dielu tejto ešte stále rozpísanej série, sa Čarovné zaklínadlo umiestnilo v niekoľkých rebríčkoch a dokonca triumfovalo; v prípravách je už film a táto séria si vybudovala pekné množstvo čitateľov. Stojí však Čarovné zaklínadlo z dielne herca za všetky tie ohlasy a premisy?


Knihou sledujeme životy dvojčiat Alex a Connera - Alex je múdra, bystrá, pozorná, inteligentná, sem-tam pripomína Hermionu, zato Conner je nepozorný, večne ukecaný a nedokáže sa zbaviť spiaceho syndrómu na nudných hodinách. Práve títo dve decká sa vydajú na kúzelnú, ale aj nebezpečnú cestu: behom sekundy sa totižto nachádzajú v krajine, v ktorej žijú všetky rozprávkové postavy. 
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt the wishing spellToto veľmi pekne zohraté duo som si neskutočne užil. Detskú knihu som už dlho nečítal, a chýbal mi akýsi elán, alebo taká tá energia detských protagonistov, takže Čarovné zaklínadlo v hlavných úlohách s dvojčatami mi neuveriteľne sadlo. Alex a Conner fungujú ako dve strany mozgu - zatiaľ čo Alex poväčšine premýšľa a analyzuje, Conner vždy koná, aj keď treba povedať, že si najprv predtým dobre obkecá a ofrfle všetko, čo sa len dá. Čítanie týchto dvoch postáv som si užil, páčilo sa mi ich nenútené dopĺňanie sa, ktoré autor zvládol na jedničku - necítil som sa, ako keby to bolo silené, nehovoriac o tom, že obe hlavné postavy mi boli veľmi sympatické. Alex je skvelá, niektoré hlášky má fakt super s Connerom to nie je inak. Keď už som teda pri tých postavách, spomeniem aj ostatné. Čo sa týka rozprávkových postáv ako napríklad Zlatovláska, Popoluška či Snehulienka a mnoho ďalších, tu musím súhlasiť s niektorými hlasmi druhých, že tieto vedľajšie postavy sú trošku viac ploché než hlavní hrdinovia. Osobne si myslím, že je to pre to, že nebolo dostatok času, aby nám ich autor ukázal a vyjadril ich charaktery, no na druhú stranu si myslím, že sa tomu bude venovať v ďalších knihách, na koľko ich je dosť. Napokon len okrajovo opíšem Zlú kráľovnú, ktorej príbeh sa autorovi super vydaril - nemyslel som si, že práve tejto postave dá takú hĺbku, dôležitosť a zložitosť, čo sa týka jej osobného príbehu, aj keď zo začiatku je nám jasné, že Zlá kráľovná nám vždy zasiahne do deja a zamieša karty. Toto ma príjemne prekvapilo. Nakoniec ešte spomeniem Jacka, ktorého dejová linka sa mi páčila najväčšmi, čo sa týka postáv z klasických rozprávok.


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt the wishing spellZo začiatku sa v knihe akosi nič nedeje. Prvé dve/tri/štyri kapitoly len spoznávame postavy, ich príbehy, prostredie z akého pochádzajú a ich problémy. Je pravda, že je to trošku nudnejšie, ale treba povedať, že predsa len táto kniha je určená hlavne pre deti a nuž, v tých to tak istým spôsobom chodí. Keďže je kniha je určená deťom, tak dotyčné dieťa potrebuje spoznať postavy, aby sa stotožnil so zvyškom príbehu - a tu je to inak než v nejakých YA či iných knihách. Avšak napriek tomu, že začiatok sa niesol v pokojnom duchu, aj tak sa mi páčilo autorovo rozprávanie. Tiež je super, že keď sa dostávame do Krajiny príbehov, všetko je farebnejšie, akčnejšie a deje sa tam toho viac. 
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt the wishing spellAutor má veľmi bohatú fantáziu - vidíme to hneď ako náhle sa deti dostanú do rozprávkovej krajiny. Pri čítaní sa mi páčilo, že sú tam opisy, pomocou ktorých som si vedel miesta predstaviť, ale zato je tam vždy akési prázdne miesto vynechané len pre vašu fantáziu. Chrisove nápady mi boli príjemné, ale treba povedať, že sem-tam to bolo až také moc fantazmagorické, hoc to je pravdepodobne len môj názor, pretože, žiaľ, už nie som malé dieťa. Síce budem asi navždy deckom, ale som predsa len starší a niekedy toho bolo trošilinku moc. Čo sa týka príbehu, celú vlastne knihu sa venujeme dvojčatám, ktoré nato, aby sa dostali znovu domov, majú dosť zložitú úlohu. Túto úlohu vlastne autor vymyslel hlavne na to, aby nám pomocou nej mohol predstaviť svet, pretože dvojčatá majú nájsť vždy nejaký predmet, každý sa nachádza na rôznych miestach. Tak spoznávame túto čarovnú krajinu, ktorá je plná kúzel, farieb a rozprávkových postáv, na druhú stranu nám však spisovateľ ukazuje aj temné stránky - a dosť často aj drsnejším spôsobom, než sa v detských knihách zaužíva,  čo sám v niekoľkých rozhovoroch priznáva. (Ja som proti tomu nič nemal.) Spoznávame temné kúty tohto miesta, do ktorého by chcel ísť každý človek, jeho nebezpečenstvá a rovnako na tom sú aj veľmi dobre známy rozprávkové postavy, ktoré nie vždy dostali šťastného konca.
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt the wishing spellKu koncu sa ešte vyjadrím k písaniu autora. Z jeho písania je doslovne vidieť, ako tento človek miluje príbehy, ich váhu a dôležitosť, ako miluje ich rozprávanie a písanie. Skrz detského príbehu, ako sa obyčajné deti so zvyčajnými problémami (ako to už v detských príbehoch býva - rozchod rodičov, smrť rodičov, šikana atď, atď..) nám pomaly a nenútene ukazuje pekné myšlienky a ďalšie message. Napätie, akciu a temnosť príjemne kontrastuje s milým a nevinným humorom, smiešnymi hláškami a postavami, ktoré by sme chceli mať doma. (Kvak, pretože je jednoducho super.) Už ako som spomínal v minirecenzií na GR, na knihe mi trošku nesadlo to, že keď sa niečo akčné dialo, už som necítil takú vážnosť a temnosť danej situácie - to preto, že som vedel, že sa nájde spôsob, akým z toho vyviaznuť, a spôsob, ako sa to môže skončiť dobre. Napriek tomu však knihe nemám čo vytknúť, čítanie som si užil a už teraz sa teším na ďalšie diely! 
Definitívne odporúčam čitateľom, ktorí si radi užijú detský príbeh so super myšlienkami a prvkami, ktoré vznikli z bohatej fantázie. Dúfam, že sa slovenského vydania dočkajú všetky časti (prosím, prosím, bola by to škoda). 
Percentuálne hodnotenie: 90%


Za knihu veľmi pekne ďakujem Pantarhei.sk
Knihu si môžete zakúpiť na tejto adrese.

Čítali ste túto knihu? Páčila sa vám?
Chceli by ste si ju prečítať?
A čítali ste už aj ďalšie diely? A čo hovoríte na ne?


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý váš komentár a názor!